Bližšie k cieľu … hľadať potenciál detí
Maria Montessori: „Dieťa je záhada. Všetko, čo vieme je, že má ohromný potenciál.“
Keď som spoznala pedagogiku Marie Montessori, zaujal ma najmä jej pohľad na dieťa. Dalo mi to mnohé odpovede na otázky typu prečo dieťa trávi toľko hodín v škole, a predsa to nestačí… Využívame rôzne nové metódy, prístupy, máme prostriedky, pomôcky… ale deti nechodia radi do školy a dokonca sa zvyšuje miera detí so psychickými problémami. A tak som začala jej prácu skúmať už od útleho veku, aby som porozumela dieťaťu a jeho potrebám. Zúčastnila som sa 2 ročného medzinárodného výcviku Montessori pedagogika, Montessori liečebná pedagogika pod záštitou Medzinárodnej akadémie Vývinovej rehabilitácie Mníchov.
Učiteľ má byť sprievodca
Lektorka kurzu Mgr. Mária Kozelková, PhD. sama stelesnovala myšlienky Marie Montessori. Jej rešpektujúci prístup a fundovanosť mi ukázala, že nemusíme byť učitelia, ale môžeme byť sprievodcovia, ktorí s láskou a radosťou spoznávajú dieťa a pomáhajú mu. Počas výcviku sme absolvovali mnohé prednášky z oblasti medicíny, psychológie, terapie a liečebnej pedagogiky. Trénovali sme prácu na pomôckach, vyrábali pomôcky a trávili veľa času pozorovaním. Na záver sme úspešne absolvovali skúšky pod dohľadom garanta výcviku Prof. h.c. Dipl. – Päd. J. Dattke, ktorý k nám pricestoval z Mníchova a odovzdal nám veľa skúseností a pohľadov na dieťa, ktoré získal počas svojej dlhoročnej praxe. Spolu so svojou manželkou sa snažili vytvoriť v škole také prostredie, aby všetky deti so svojou výnimočnosťou mohli rásť, rozvíjať svoj potenciál svojím tempom a svojím spôsobom.
Ak chceme dieťa sprevádzať, musíme ho pozorovať
Keď som začala pozorovať dieťa, veľmi ma to oslobodilo. V škole sme sa držali plánov a trápili sa ako to deti nezvládajú … dávali si otázky, kde robíme chybu. Chyba je, že nemáme zrak upretý na dieťa. Nemôže dieťa uzavrieť do spoločnej tabuľky a potom ho subjektívne hodnotiť na základe písomiek a našich predstáv. Mali by sme sa sústrediť na to, čo už vie, čo mu je blízke a pomôcť mu. Prostredie v ktorom žijeme, je bohaté na podnety. Keď s deťmi na montessori dielňach skúmam rastliny, zvieratá, vesmír, deje v prírode, vidím ako doslovne “hĺtajú svet” zmyslami.