Dieťa a jeho cesta za poznaním
Maria Montessori: „Sústreďte sa na vývoj toho dobrého, čo v dieťati je, potom jednoducho nebude miesto pre to zlé.“
V spolupráci so Spišským kultúrnym centrom a knižnicou sme dňa 18.1.2024 zorganizovali prvú prednášku z cyklu prednášok Dieťa a jeho cesta za poznaním. Našim zámerom je pomôcť rodičom, vychovávateľom, učiteľom nazerať na dieťa ako na jedinečného človeka, ktorý má veľký potenciál a našou úlohou je tento potenciál objaviť a rozvíjať. Veľkým vzorom je pre nás práve lekárka, antropologička a pedagogička Maria Montessori, ktorá vytvorila vzdelávací systém, ktorý rešpektuje individualitu dieťa a jeho potreby v rôznych obdobiach jeho života.
Princípy Montessori pedagogiky
Všetko to “začalo chlebom” … Maria Montessori skúmala deti ako ohmatávajú omrvinky z chleba, modelujú … a postupne im nosila nové pomôcky – rôzne drevené tvary, rôzne druhy látok, farby, … a tak na základe pozorovaní a štúdia rôznych vedeckých materiálov vytvorila pomôcky na rozvoj dieťaťa. Pozorovala ako sa pohybujú v prostredí, a ako sa menia ich potreby v priebehu ich rastu. Na základe niekoľkoročného pozorovanie vytvorila výchovný systém Montessori pedagogika, ktorý má tieto princípy:
- Pomôž mi, aby som to dokázal sám.
- Dívaj sa na dieťa.
- Neruš dieťa pri práci.
- Ruka je nástrojom ducha – od konkrétneho k abstraktnému, od zmyslového k rozumovému, od zmyslov k motorike.
- Sloboda a disciplína.
- Rešpektovanie senzitívnych období dieťaťa.
- Pripravené prostredie.
Aktivity každodenného života
Rozprávali sme sa, že dôležitú oblasť tvoria aktivity praktického života. Sú to činnosti, ktoré patria k všednému dňu človeka. Rozvíjajú pohyb, psychické procesy, osobnosť a pripravujú dieťa na pochopenie významu činnosti, na vývoj zmyslov, reči, ale aj matematického myslenia.
Maria Montessori: „Ruka je nástrojom ducha.“
Tieto aktivity ako napríklad presýpanie, prelievanie, umývanie, utieranie, polievanie kvetov, otváranie rôznych krabičiek by mali byť neoddeliteľnou súčasťou každého dňa dieťaťa. Nebojme sa zaradiť ich do bežných domácich prác ako umývanie zeleniny kefkou, vyberanie prádla z práčky, utieranie stola, umývanie riadov, varenie, krájanie ovocia a zeleniny. Dieťa opakuje činnosti dospelého a dokáže sa zapojiť do starostlivosti o okolie a aj seba. Pamätajme, že pohyb je základný prejav života, poznávanie dieťa je závislé na pohybe – prostredníctvom pohybu sa starám, robím niečo pre iného.
Maria Montessori nám zanechala jedinečný odkaz. Ak sa chcete dozvedieť viac o ceste vášho dieťaťa za poznaním, pozývame vás na ďalšiu prednášku s názvom Senzitívne obdobia dieťaťa.